بازاریابی محتوا یک تکنیک در بازاریابی اینترنتی است که با هدف جذب مشتریان سودآور و آگاه سازی مشتریان به تولید و ساخت محتوای ارزشمند و مفید و مطابق با نیاز مشتری برای بدست آوردن و جذب مخاطبان و تعامل با آنها می پردازد. که در حال حاضر بزرگترین و بهترین نوع از بازاریابی دیجیتال به شمار می رود و با گذشت زمان اهمیت آن بیشتر و بیشتر می گردد
اتفاقات زیادی در سالهای اخیر باعث شده است که روند و مسیر حرکت بازاریابی از بازاریابی سنتی به بازاریابی محتوا تغییر کند. یکی از مهمترین تغییرات، ایجاد احساس آگاهی و دانش در ذهن مشتریان بوده است. امروزه به علت زیاد بودن تولید کنندگان، مشتریان گزینه های زیادی برای انتخاب دارند و این امر باعث افزایش قدرت چانه زنی آن ها می شود به همین علت جذب مشتری و حفظ آن یکی از دغذغه های اصلی شرکت های تولیدی و خدماتی به حساب می آید که بازاریابی محتوا می تواند کمک خوبی برای آن ها به حساب بیاید.
هدف در بازاریابی محتوا جذب مشتریان و مصرف کنندگان با تولید و ساخت محتوای مفید و کاربردی برای ایجاد تعامل و بحث و تبادل نظر و همچنین ایجاد تغییر و بهبود رفتار مصرف کننده است که با ارائه اطلاعات مفید تخصصی به مشتریان، آن ها را به مشتریانی وفادار و متعهد تبدیل می سازد. بازاریابی محتوا امروز به یک فرآیند جدایی ناپذیر در بازاریابی تبدیل شده است. که در حال حاضر بسیار از شرکت های بزرگ دنیا از این روش استفاده می کنند مانند مایکروسافت، سیسکو و ...
صرف نظر از اینکه از چه روشی در بازاریابی استفاده می شود، بازاریابی محتوا می تواند بخش مهم و جدایی ناپذیر از بازاریابی باشد. در واقع می توان گفت بازاریابی محتوایی بخشی از همه انواع بازاریابی است :
بازاریابی رسانه های اجتماعی: بازاریابی محتوا را باید پیش از بازاریابی در رسانه های اجتماعی انجام داد.
بهینه سازی وب یا سئو: موتورهای جستجو به کسب و کارهایی که محتوای خوب و با کیفیت تولید می کنند اعتبار زیادی می دهند.
رتبه و رنک سایت در موتور جستجو: بدست آوردن رنک و رتبه بالا به رابطه وب سایت شما با خوانندگان مطالب وب سایت شما بستگی دارد. در نتیجه اهمیت بازاریابی محتوا در این بازاریابی کاملا مشهود است.
تبلیغات کلیکی: لازمه اثربخشی تبلیغات ، انتشار محتوای خوب و با کیفیت است.
روابط عمومی : برای داشتن روابط عمومی موفق با مشتری باید به موضوعاتی که خوانندگان علاقه ی بیشتری دارند اهمیت بیشتری داده شود و روی انتشار محتوای مناسب تمرکز گردد.
بازاریابی بین المللی: یکی از راه های جذب ترافیک بین المللی استفاده از محتوای با کیفیت است.
بر اساس تحقیقات شرکت آماری ، 80 درصد کسب و کارها ترجیح می دهند بجای تبلیغات از روش بازاریابی محتوا استفاده کنند.
هفتاد درصد از این افراد میگویند که بازاریابی محتوا حس نزدیکی و همکاری متقابل را در شرکت حمایت کننده افزایش می دهد و جمع کثیری اذعان به تاثیر محسوس محتوا در بهبود تصمیم گیری و پیشرفت دارد.
برای نتیجه گیری بهتر از بازاریابی محتوا باید انتقال محتوا به افراد مناسب از کانال مناسب و در زمان مناسب صورت گیرد و باید زمان بیشتری جهت متقاعد کردن مشتری صرف کرد به همین دلیل این روش نسبت به تبلیغات هزینه بیشتری دربر دارد ولی به علت اصولی و علمی تر بودن این نوع بازاریابی در صورتی که به صورت توام و در کنار تبلیغات و سایر روش های بازاریابی استفاده گردد نتیجه بسیار مناسبی حاصل می گردد.