نقش لوگو در بازاریابی
اگرچه نام عنصر اصلی برند است اما عناصر تصویری و دیداری نقش مهمی در ایجاد ارزش ویژه برند و افزایش آگاهی از برند دارد. لوگو طراحی گرافیکی و نماد منحصر به فردی برای معرفی شرکت یا برند شماست که میتواند ابزاری رایگان جهت بازاریابی محصولات شما باشد. به همین جهت طراحی لوگو باید با دقت انجام شود. اهمیت لوگو در هیچ دوره ای به اندازه امروز نبوده است. مردم امروز کلمات را نمی خوانند، بلکه تصویر آنها را در ذهن خود منعکس می کنند، تحقیق نمی کنند بلکه مرور اجمالی می کنند. مردم می خواهند اطلاعات مورد نظر خود را سریع و بی درنگ به دست آورند. لوگو را می توان یک میانبر در نظر گرفت، وسیله ای برای به یاد سپاری فوری و بی واسطه چیزی که شرکت به وسیله آن اعلام موجودیت می کند.
بدیهی است که لوگو باید به وسیله یک پیام قوی که نشان دهنده روح ارزش های شرکت است، پشتیبانی شود. یک تصویر به تنهایی شرکت را تعریف می کند، اما این تصویر هنگامی که با دیگر عناصر برند درهم ترکیب شده و طبق یک برنامه مستمر، سازگار و منظم ترکیب شود در نهایت باعث نفوذ ذات یا محتوای پیام به لوگو می شود، با آن می آمیزد و یک کل واحد را تشکیل میدهد. به عقیده بسیاری از بزرگان کسب و کار، لوگو همان برند سازمانی است. آنها معتقند هر چه شرکت ها در طراحی لوگوی خود از تعابیر روشنی برای ارتباط با مشتری و ثبت نام تجاری خود در ذهن او استفاده کنند، شانس بیشتری برای توفیق در بازارهای رقابتی امروز خواهند داشت. نباید فراموش کرد که هیچ لوگویی در ابتدا دارای اعتبار نبوده است و گذشت زمان بر میزان اعتبار آن افزوده است. اگر گفته شود لوگوها به میزان ارزش تجاری شان به شخصیت افراد شکل می دهند، چندان گزاف نیست، چرا که به ندرت می توان فردی را دید که تمایل به استفاده از محصولی بی نام و نشان داشته باشد. لذا بیشتر افراد به دنبال استفاده از محصولی هستند که ارزش نام تجاری و لوگوی آنها بر همگان شناخته شده باشد
جنبههای مختلفی برای طراحی لوگو مانند رنگ، فونت، تگ لاین و... وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد اما هنگامی که میخواهید از لوگویی استفاده کنید که در شبکههای اجتماعی موفق باشد، متغیرهای دیگری را نیز باید مدنظر قرار دهید که در زیر به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.
عدم پیچیدگی و منحصر به فرد بودن
شاید مهمترین توصیه در طراحی یک لوگو این باشد که شما میخواهید نشان سازمانی خود را در ذهن همگان ثبت کنید و قرار نیست که چارت سازمانیتان را در قالب یک لوگو بگنجانید. لوگوهای پیچیده و ابهام برانگیز شانس زیادی در جذب توجه اولیه مشتریان نخواهند داشت و توفیق کسبوکار شما را به مخاطره میاندازند پس همیشه در معرفی یک لوگو اصل ساده نگاری را در نظر داشته باشید. همچنین قبل از معرفی لوگوی خود ابتدا به بررسی لوگوی رقبا و ویژگیهای غالب صنعت خود بپردازید.
اگر رقبای اصلی شما از اشکال یا رنگهای مشابهی استفاده کردهاند و سهم بازار خوبی را در اختیار گرفتهاند، پس لوگوی آنها توانسته ارتباط لازم را با مصرفکنندگان برقرار کند. حال این هنر شماست که با بهرهگیری از ایدههای نو و ترکیب آنها با تجربیات رقبایتان به خلق یک لوگوی ماندگار نائل شوید. توجه داشته باشید که هیچگاه از عنصر تقلید برای طراحی لوگو استفاده نکنید. چرا که این امر ممکن است به ارزش شرکت شما لطمه بزند.
نماد نوع فعالیت شرکت
بدون شک یکی از وظایف مهم هر شرکتی، یادآوری نوع فعالیت و زمینههای کاری خود در تمامی ابزارهای ترویجی و مشتریان بالقوه بازار هدفش است. اگرچه یک لوگوی خوب باید به یادماندنی و قابلانتقال باشد اما نباید از نمادهای شناخته شده صنعت مورد فعالیتش فاصله بگیرد پس به یاد داشته باشید لوگوی شما یادآور همان کسبوکاری است که در حال عرضه به مصرفکنندگان هستید مثلا اگر در صنعت ارتباطات فعالیت میکنید بهتر است از لوگوهای مدور یا کروی استفاده کنید چراکه بهطور نامحسوس در حال القای مفهوم ارتباط با دیگران هستید یا اگر زمینه فعالیت شما نشر کتب و مجلات است، بهتر است از تصاویر قلم و کتاب به شکلی جذاب و منحصر به فرد در لوگوی خود استفاده کنید. فراموش نکنید نوآوری به معنای زیرپا گذاشتن مفاهیم ارزشمند نیست.
تاثیر لوگو در بازاریابی شبکههای اجتماعی
لوگوی کسب وکارشما دارای اثر قوی بر بازاریابی شماست. از اثرات لوگو در شبکههای اجتماعی میتوان به افزایش فالوئرها و به اشتراکگذاری صفحه شما و سایت یا وبلاگتان اشاره کرد. همچنین دارا بودن لوگوی جذاب تعداد بازدیدها را افزایش داده و سبب افزایش اعتماد میشود. یک لوگو که به خوبی طراحی شده باشد، سبب ایجاد حس مثبت و اعتماد به مشتری میشود. داستان کسب وکارشما میتواند به روشهای مختلفی به مشتری القا شود، یکی از این روشها لوگوی مناسب است که با تصویری معناگرا با رنگ و فونت مناسب میتواند بیانکننده داستان و تاریخچه کسب وکار شما باشد.
لوگویی که مناسب طراحی شده باشد میتواند شما را از رقبا پیش اندازد. بدین صورت که لوگوی مناسب شما هنگام دیدن، شنیدن یا خواندن توسط مشتری بیشتر از رقبای شما در ذهن وی تداعی میشود. قابل ذکر است که لوگوی مناسب سبب خشنودی مشتری میشود و او از ایجاد ارتباط با شما رضایت دارد. این ارتباط شامل ارتباط با رنگ و فونت لوگو تا تصویر کلی آن است. در این حالت شما توانستهاید حسی خوب از خودتان در مشتری ایجاد کنید.
در نهایت طراحی لوگوی یک شرکت یکی از مهمترین جزئیات کار است. اگر میخواهید برای هر محصولی که تولید میکنید یک برند درست کنید، دقت کنید که حتماً چیزی باشد که مردم زود به یاد بیاورند و از نگاه کردن به آن لذت ببرند. یک برند باید انعکاسی از آن بیزنس باشد. باید چشم گیر باشد و این فقط از طریق چاپ با رنگ های عالی دست یافتنی است. یک لوگوی سیاه سفید در پشت پس زمینه محصولتان پنهان میشود. اگر بخواهیم یک شرکت مهم دیگر را هم نام ببریم، احتمالاً دلیل دارد که لوگوی ویندوز مایکروسافت چند رنگ است. به همان دلیل است که همه میتوانند بلافاصله لوگوی مایکروسافت را تشخیص دهند. مردم معمولاً رنگهای خاص، طرح های جالب و البته آیکونها و تصویر به یادماندنی را بهخاطر میسپارند.
|