خانهبانــك دانـــشآینده بازاریابی دیجیتالی در ایران
آینده بازاریابی دیجیتالی در ایران
بازاریابی دیجیتال در ایران به دلیل دسترسی بالقوه آن به میلیونها کاربر اینترنت در کشور در حال افزایش است. هرسال هزاران وبسایت جدید ساخته می شوند و سرمایه گذاری کلانی توسط برندهای بزرگ در بازاریابی دیجیتال صورت میگیرد. این امر تنها یک استراتژی برای توسعه تجارت الکترونیک نیست بلکه به عنوان یکی از موفق ترین تکنیک های برندسازی برای کسب و کارها در سطح جهان نیز شناخته می شود. با وجود منافع بسیار این ابزارها، بازاریابی دیجیتالی در ایران، هنوز موضوعی جدید برای بسیاری از کسب و کارهاست. با این وجود روندهای فعلی بازاریابی دیجیتالی در کشور با سرعت خوبی در حال رشد است، تا آنجا که انتظار پرشی بلند در این زمینه وجود دارد.
در جهان امروز انتظار می رود شرکت ها از کانال ها وابزارهای بازاریابی آنلاین برای ارتقای کسب و کار و برندینگ خود استفاده کنند، ابزارهایی مانند ایمیل، پیامک، موبایل، شبکههای اجتماعی، ویدیو، موتورهای جستجو، تبلیغات دیجیتالی و ... . در کنار اهمیت بالای بهره گیری از کانال های ارتباطی مناسب برای مشتریان، موضوع هماهنگی و یکپارچگی این کانال ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است. خود من از نزدیک شاهد بوده ام که چگونه از بازاریابی با یک کانال ارتباطی به سمت بازاریابی چندکاناله (Multichannel) و یکپارچهسازی کانال های ارتباطی در بازاریابی (Omni channel) با ترکیب و ادغام دیتاهای آنلاین و آفلاین و اتوماسیون بازاریابی، طی هفت سال گذشته انتقال یافته ایم. این روش معمولاً به وسیله پلت فرم های بازاریابی مبتنی بر رایانش ابری SAAS توسعه داده میشود که با یکپارچه سازی پروفایل های مشتری در پایگاه داده های مختلف به اجرا گذاشته می شود. نکته ای که همواره باید در نظر داشته باشیم این است که با تمام مشتریان و کاربران نباید به شکلی یکسان رفتار کرد، بلکه باید بر اساس ویژگی های شخصیتی و علایق آنها رفتار شود. ما انسان ها زمانی که به صورت مؤثر و مرتبط ارتباط برقرار کنیم تعامل بیشتری برقرار خواهیم کرد. بنابراین زمانی که در کمپین ارسال ایمیل خود از نام کوچک افراد استفاده کرده و اطلاعات، خدمات و محصولات مرتبط با علایق آنان را ارسال کنید، تعامل بهتری با مشتری خواهید داشت، نسبت به زمانی که یک ایمیل یکسان را به صورت گسترده به همه ارسال کنید.
در نهایت مروری بر آمار این حوزه در دنیا نشان میدهد که در سراسر جهان، فروش تجارت الکترونیک به حدود 1.5 تریلیون دلار (به استثنای بازارهای صنعتی و فروشهای مرتبط با آن در فضای تکنولوژی) در پایان سال 2014 رسید که انتظار می رود این رقم افزایش یابد. همچنین متوسط رشد سالانه میزان فروش تجارت الکترونیک حدود 15 درصد در هر سال است که این به خاطر دلایل بسیاری از جمله سهولت خرید آنلاین و توسعه مداوم و سریع بازاریابی دیجیتالی است. این آمارها نشان می دهد که بازاریابی دیجیتالی نیاز به توجه بیش از پیش دارد و موفقیت کسب و کارهای ایرانی در حد بالایی، در توسعه مناسب قابلیت های بازاریابی دیجیتالی نهفته است.
طوفان شاطرلو - مدیرعامل شرکت بازاریابی اینترنتی QiSmart انگلستان
ویژه نامه سراسری نظرسنجی سرآمدی دیجیتال روزنامه دنیای اقتصاد
شماره ۳۶۶۹ تاریخ چاپ: ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
http://www.donya-e-eqtesad.com/news/988241
|
|