خانهبانــك دانـــشمصاحبه دبیرخانه کنفرانس تبلیغات دیجیتال با سرکار خانم اسفرجانی
 
مصاحبه دبیرخانه کنفرانس تبلیغات دیجیتال با سرکار خانم اسفرجانی
 مصاحبه دبیرخانه کنفرانس تبلیغات دیجیتال با سرکار خانم اسفرجانی

دبیرخانه اولین کنفرانس تخصصی تبلیغات دیجیتالی در راستای آشنایی بیشتر مخاطبان با مفاهیم و مباحث روز دنیای بازاریابی و تبلیغات دیجیتال و همچنین شناخت بیشتر دیدگاه ها و موضوعات سخنرانی اساتید این کنفرانس، اقدام به انجام مصاحبه با سخنرانان و متخصصان برتر در این حوزه نموده است، که درادامه به مصاحبه با سرکار خانم شهرزاد اسفرجانی( مدرس و مشاور کمپین های تبلیغاتی )پرداخته شده است.

 

متن مصاحبه با سرکار خانم شهرزاد اسفرجانی



به نظر شما آیا کسب و کارها باید به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند؟ چرا؟

فضای دیجیتال مکمل بزرگی برای اطلاع رسانی است. با گسترش اینترنت در جهان از حدود 25 سال پیش که این تکنولوژی به دست عموم مردم قرار گرفته و از کشورهای پیشرفته به کل جهان سرایت کرد مسلما چهارستون ارتباطات را به صورت نامحسوس و کندی تغییر داد و ما در همان جایی که ایستاده بودیم در زیر پایمان جهان درحال تغییر بود و ما اصلا این هجمه از تغییرات را احساس نمی کردیم.
از مدتها قبل در ایران نیز پایه های تبلیغات دیجیتال در حال شکل گیری بود که برای ما قابل احساس نبود. رشد تکنولوژی به شکل خیلی سریع و به دلایل اجتماعی خیلی عمیق در ایران دنیای اینترنت با عبور از مرزها به عنوان دروازه ای مستقیم برای عبور و رسیدن به کل جهان و اطلاعات گشت.
در بخش کاربردی نیز ایرانیان خیلی سریع از پایگاه اینترنتی برای دسترسی به پایگاه های علمی و جهان واقعی استفاده کردند و خیلی سریع این فضای مجازی بخشی از زندگی ما شد.
حال اگر در دنیای ارتباطات سازمانی، یک کسب و کار بخواهد با مخاطب خود ارتباط برقرار کند باید زندگی او را دنبال کند و جایی تبلیغ خود را انجام دهد که در معرض مخاطب هدف خود قرار دهد. در واقع داستان صید و صیاد است و صیاد باید طعمه را جایی قرار دهد که صید به دنبال آن می رود و اینگونه شد که کسب و کارها به فکر این افتادند که طعمه های محتوایی و تبلیغاتی خود را به شکل بلاگ ها، پادکست ها بر سر راه مخاطب قرار دهند.

 فضای دیجیتالی چه مزیت هایی را در اختیار کسب و کارها قرار می دهد؟


فضای دیجیتالی مزیت های بسیاری را برای کسب و کارها ایجاد کرده اند. و ما بدون وجود این ابزارهای دیجیتال هرگز نمی توانستیم حجم عظیمی از اطلاعات را با این سرعت و با قیمت مناسب به مخاطب برسانیم.
البته این فضا محدودیت های بسیاری هم دارد چون اگر در آن کلیشه ای رفتار شود هیچ پاسخی به ما نمی دهد و هیچ فیدبکی به ما نمیدهد مانند بنرهای چشمک زنی که بی مورد و بدون برنامه ریزی درست استفاده می گردند و بجای اینکه کارا باشند باعث عصبانیت مخاطب هم می گردند. چرا که بنر دیگر روش درستی برای ارتباطات دیجیتال نیست بلکه یکی از عقب مانده ترین نوع ابزارهای دیجیتال است و درصورتی که به صورت شاخص، متمایز، باوقار و باسناریو و با انیمیشن در یک نقطه پراهمیت بازدید شونده قرار گیرد کارا می باشد.
لذا مزایای آن را می توان ارتباط مستقیم، تعاملی، ارتباطی سریع و ارزان نام برد و اگر آنها را به درستی تحلیل کنیم بسیار هدفمند و ارزشمند می توان از آن استفاده کرد. .
برای مثال یک دپارتمان استور در انگلیس فهرست خرید دیتابیس ها را آنالیز می کند و رفتار خرید مصرف کنندگان را تحلیل می کند . برای مثال شخصی که در لیست خرید آن دپارتمان استور چندین مرتبه وسیله ورزشی خریداری کرده است آنالیز می شود که فرد، ورزشکار است و پتانسیل بالایی برای خرید کالاهای ورزشی دارد درنتیجه زین پس پیشنهاد ویژه ای که به وی داده می شود مطابق با علایق ورزشی او خواهد بود.
لذا وقتی این دیتا تبدیل به آنالیز می گردد ارتباط متقابل ایجاد می شود. و از این طریق نه تنها مخاطب را وفادار می سازد بلکه فردی دیگر را هم می توان از طریق بازاریابی دهان به دهان یا با توصیه افراد جذب کرده و وفادار ساخت.

آیا تبلیغات دیجیتالی را هدفمندتر و اثربخش تر از تبلیغات در سایر رسانه ها می دانید؟ چرا؟

در رابطه با اثربخشی تبلیغات دیجیتالی نمی توان گفت که تبلیغات دیجیتال اثربخش تر است یا رسانه های سنتی.
چرا که این دو مکمل هم هستند و هیچ یک بر دیگری ارجح نیست و بدون وجود ابزارهای دیجیتالی نه رسانه های سنتی می تواند جایگاه لازم را برای برند ایجاد کند و نه رسانه های دیجیتال بدون حضور رسانه های بزرگ و سنتی این توانایی را دارند.
چون اگر صرفا در فضای دیجیتال حضور داشته باشی این شک ایجاد می گردد که چرا در رسانه های سنتی و بزرگ حضور ندارد. و اگر در رسانه های سنتی صرفا فعالیت داشته باشی این سئوال پیش می آید که چرا در پس سرچ در فضای مجازی نامی از آن نیست. پس هر دوی این رسانه ها باید با یک مهارت تحلیل شده براساس بینش، رفتار و عادت مصرف و خرید همراه شوند.
پس می توان گفت در حال حاضر آمیخته بازاریابی ما تغییر کرده است و محتوای ما عوض شده است اکنون تبلیغات حتی آگهی های ساده هم باید هم در رسانه های سنتی مانند مجلات، بیلبورد و ... باشد و هم در وبسایت ها به صورت دقیق و در مکان مناسب برای مخاطبان هدف خود دام بگذارد. چرا که نه رسانه های سنتی و انبوه به تنهایی جواب می دهد و نه فقط دیجیتال به تنهایی جوابگوی نیازهای کسب و کارهاست و کافی نمیباشد. بلکه باید یکپارچگی میان رسانه ها ایجاد کرد.

در مورد موضوع سخنرانی خود "بازاریابی محتوایی براساس بینش مشتری" بیشتر توضیح دهید؟

در حال حاضر موفقیت در این عرصه بیش از پیش به محتوا و نحوه ای که محتوا را تولید و در مقابل مخاطب می گذاریم وابسته شده است. در واقع تحلیل در اینجا به هویت تبدیل می شود و در ارتباطات زنجیره ای مکمل می آید و موجب ساختن ارزش ویژه برند می گردد.  
در حال حاضر با وجود آمدن رسانه های دیجیتالی یک واحد اندازه گیری جدید بوجود آمده است که با ماندن در یک صفحه و وبسایت تمام اطلاعات ذهنی فرد در کسری از ثانیه به دنیای تحلیل اطلاعات اطلاع داده می شود. چرا که تمام حرکات ما در فضای مجازی ثبت می گردد و قابل آنالیز است مانند لایک کردن عکس ها در اینستاگرام که نشان از روحیات و علایق ماست.
اینستاگرام در سپتامبر 2015 سکوی جهانی خود را برای شرکت های تبلیغاتی باز کرد و پیش بینی درآمد آن برای 2016 دو برابر آن بدست آمد. اینستاگرام تا پیش از آن درحال بررسی سکویی بود که ایجاد کرده است و به این فکر بود که از این لایک ها چه استفاده ای می توان کرد سپس بعد از انجام تحلیل ها و ایجاد زیرساخت ها پایگاه سازمانی خود را ایجاد کرد.
در حال حاضر محتوای درست ایجاد کردن کار بسیار سختی است و افراد متخصص را در این حوزه باید به درستی بکار گرفت و به آنان بودجه دهند و آنان را حمایت کنند تا آنها به آوردن اطلاعات واقعی و محتوای درست بپردازند.
لذا محتوا نیازمند استراتژی مناسب است اگر این بینش در ذهن استراتژیک نباشد هرگز بازاریابی محتوا جواب نمی دهد پس باید غرق در مطلب شد تا به درستی محتوای ایجاد شده عمل کند.
 
نظر شما در مورد توسعه ابزار و راهکارهای تبلیغات دیجیتالی چیست؟


در حال حاضر ایجاد تالارهای گفت و گو ، خرید و مصرف و تعامل را دو طرفه کرده است و دیگر نمی توان از این تالارها غافل شد و اگر مدیریت درستی صورت نگیرد از آن عقب مانده ایم پس راهی جز پیشرفت نداریم.
در حال حاضر ابزارهای کافی وجود دارد ولی به صورت منسجم و درست و به صورت استراتژیک قابل استفاده نیستند. لذا باید از این ابزارها به صورت درست استفاده کرد چون این ابزارها انتخابگر و با قابلیت ارزیابی هستند و بواسطه فیدبکی که به ما می دهند می توان سریعا نتیجه را بهبود بخشید.

برگزاری کنفرانس تخصصی تبلیغات دیجیتالی را چگونه ارزیابی می کنید؟

برگزاری این کنفرانس بسیار عالی است و همان طور که مفاهیم جدیدی همچون برندینگ، مارکتینگ، مهارت های مدیریتی و ... به کشور وارد می شود باید طی سمینارهایی مورد بررسی قرار گیرند. این سمینارها دریچه ای را به روی مدیران ارشد باز می کنند. لذا اگر این کنفرانس که اولین کنفرانس در حوزه تبلیغات دیجیتالی است اگر حرفه ای برگزار شود و محتوای کاربردی داشته باشد قابل تحسین خواهد بود چرا که موجب ترویج مفاهیم به شکل درست و کاربردی می گردد و دریچه ای اطلاق می شود که موجب ارتقای مدیریت می گردد.
 

در این کنفرانس که در تاریخ 27 بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می گردد، سعی خواهد شد تا با انتقال دانش تخصصی و کاربردی ازطریق سخنرانی اساتید، مشاوران و مدیران متخصص حوزه تبلیغات و دیجیتال و نیز ارائه تجربیات و نتایج کمپین های موفق دیجیتالی، زمینه ای را برای کسب دانش و تجربه برای صاحبان کسب و کار و مدیران بازاریابی و تبلیغات فراهم آورد.
علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کنفرانس تبلیغات دیجیتالی به آدرس زیر مراجعه نمایند.


www.digiadconf.ir

 

طبق روال هر سال، در ماه اکتبر شرکت بین المللی اینتربرند با ارزشیابی دقیق و حرفه ای، برندهای برتر ج ...
موضوع مقایسه بین بازاریابی سنتی و دیجیتال، سال گذشته در “دیجیتال هالیوود” (Digital Hol ...
 از مفاهیم مهم در عرصه فروش و بازاریابی، برندینگ یا برندسازی است که در سالهای گذشته از سوی سا ...
اگر از بسیاری از مدیران کسب و کارها و حتی شرکت های تبلیغاتی بپرسید بازاریابی محتوا چیست، بسیاری از ...
عضویت در خبرنامه
 | 
logo
آدرس: تهران - خیابان مطهری - خیابان سلیمان خاطر- شماره 116 برج دلتا، طبقه 5 - واحد 501
© تمامی حقوق این سایت برای شرکت فناوران نواندیش ویژن محفوظ است. طراحی و پیاده سازی توسط طراحی سایت داتک