خانهبانــك دانـــشمصاحبه دبیرخانه کنفرانس تبلیغات دیجیتال با دکتر بهنود الله وردی نیک
 
مصاحبه دبیرخانه کنفرانس تبلیغات دیجیتال با دکتر بهنود الله وردی نیک
 مصاحبه دبیرخانه کنفرانس تبلیغات دیجیتال با دکتر بهنود الله وردی نیک

دبیرخانه اولین کنفرانس تخصصی تبلیغات دیجیتالی در راستای آشنایی بیشتر مخاطبان با مفاهیم و مباحث روز دنیای بازاریابی و تبلیغات دیجیتال و همچنین شناخت بیشتر دیدگاه ها و موضوعات سخنرانی اساتید این کنفرانس، اقدام به انجام مصاحبه با سخنرانان و متخصصان برتر در این حوزه نموده است، که درادامه به مصاحبه با دکتر بهنود الله وردی نیک (مدرس و مشاور بازاریابی و برندینگ) پرداخته شده است.

 

متن مصاحبه با دکتر بهنود الله وردی نیک

 

به نظر شما آیا کسب و کارها باید به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند؟ چرا؟


در رابطه با ضرورت حرکت کسب و کارها به سمت دنیای دیجیتال هیچ تردیدی وجود ندارد. چرا که در حال حاضر mega trendها یا همان ابر ترندها به این سمت رفته اند.
زمانی بود که می گفتند با این موضوع باید مبارزه کرد اکنون نیز کمپین هایی هستند که به بحث های مقابله با این موضوع یعنی حرکت بیپ از پیش به سمت دیجیتالی شدن می پردازند و معتقدند باید به زندگی برگشت.
البته این روال کاملا طبیعی است که وقتی یک فرهنگ دائمی درحال شکل گیری است در ابتدا بسیار به آن پرداخته می شود بعد از مدتی نسبت به قبل کمرنگ می گردد و مجددا بعد از گذر دوره ای دو الی سه ساله به آن روند پرداخته می شود. درواقع یک رویکرد سینوسی دارد و پس از مدتی عادی می گردد.
در رابطه با موضوع حرکت به سمت دنیای دیجیتال و دیجیتالی شدن کسب و کارها نیز این مبحث مطرح می باشد بنابراین از نگاه کلان که به آن بنگریم باید به سمت آن رفت چرا که در حال حاضر در نقطه ای هستیم که به این موضوع، بسیار پرداخته می شود و احتمال دارد چندین سال دیگر کمی کمتر مورد توجه قرار گیرد ولی مجددا استفاده از آن زیاد خواهد گشت و موضوعی که کاملا قابل پیش بینی است اینست که قطعا این روند و این حرکت صعودی وجود دارد.



فضای دیجیتالی چه مزیت هایی را در اختیار برندها قرار می دهد؟


مزیت اصلی آن سنجش اثربخشی فضای دیجیتالی است. عبارتی که خیلی از کارفرمایان بکار می برند و در رابطه با چرایی استفاده از این نوع تبلیغات می پرسند این است که خط کش ما در سنجش این تبلیغات چیست؟‍
چرا که در فضای واقعی و رئال این بحث را داریم که وقتی فردی در رسانه های سنتی تبلیغ می کند نمی داند که این تبلیغ اثربخش بوده است یا خیر؟ چه تاثیری در فروش داشته است؟ آیا این نوع تبلیغ به صرفه است یا خیر؟
درواقع برای سنجش اثربخشی این کمپین ها باید از روش ها و راه های بسیار پیچیده ای بهره برد. در حالیکه در فضای دیجیتال این امکان وجود دارد که خیلی راحت و دقیق این کار را انجام داد.
بحث دیگر نقطه تماس برندها با مشتری (touch point) است. یعنی باید این را درنظر داشت که کجا با مخاطبین می توان در ارتباط بود. حدود 10 سال پیش این مورد کاملا غیر قابل پیش بینی بود که روزی تمامی افراد به تلفن های همراه دسترسی داشته باشند. ولی اکنون که این فضا فراهم شده است و کلیه افراد به این سمت رفته اند شرکت ها نیز باید برای دستیابی به مخاطبین هدفشان در همین فضای دیجیتال حضور داشته باشند.


جایگاه تبلیغات و اطلاع رسانی دیجیتالی در برنامه های ارتباطات بازاریابی شرکت ها چیست؟


چندین سال پیش اگر صحبت از صرف بودجه ای معادل 50 میلیون تومان در فضای وب و دیجیتال می شد بسیاری معتقد بودند که با این مبلغ می توان حضور بسیار پررنگی در دنیای دیجیتال داشت و فعالیت های بسیار گسترده ای انجام داد فعالیت هایی که با صرف 5 میلیارد تومان بودجه در فضای واقعی و رسانه های سنتی قابل انجام نبود ولی اگر معادل سازی می کردیم حداکثر 5 درصد بودجه ها به این سمت می رفت.ولی اکنون بنده نیز خود شاهد این هستم که در شرکت ها پیشنهادات میلیاردی برای فضای دیجیتال می شود. و در واقع این بودجه چیزی فراتر از بنرهای تبلیغاتی و ارسال ایمیل انبوه می باشد.
و در واقع اکنون این فضا جایگاه بسیار بالا و جدی یافته است. که برطبق آمارهای بیان شده 33درصد در سال 2015 و برطبق پیش بینی ها 50 درصد در سال 2016 بودجه ی کمپین ها به سمت دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ می رود این بدان معناست که فضای دیجیتال برای شرکت ها و برندها جایگاه قابل توجهی دارد.



برگزاری کنفرانس تخصصی تبلیغات دیجیتالی را چگونه ارزیابی می کنید؟


کنفرانس پیش رو از دید بنده کنفرانسی فراتر از موضوع تبلیغات دیجیتالی است چرا که به تشریح کامل یک کمپین جامع برندینگ دیجیتال و بازاریابی دیجیتال می پردازد که IMC  (ارتباطات یکپارچه بازاریابی) نیز درون آن قرار دارد.

این رویداد حتما باید اتفاق می افتاد و چه بسا زودتر باید شاهد کنفرانسی با این موضوع می بودیم. و این رویداد باید با کمک بنیانگذاران آن به صورت یکپارچه ادامه دار گردد.



در مورد موضوع سخنرانی خود "استراتژی خلاق پیام در فضای دیجیتال" بیشتر توضیح دهید؟


بخش مهمی از کمپین های به اصطلاح تبلیغاتی یا همان کمپین های IMC، یکی از 4M یعنی پیام (Message) می باشد.


در پیام یک بحثی تحت عنوان IMC (integrated marketing communication)  پیش می آید که به معنای ارتباطات یکپارچه بازاریابی است.
برخی این یکپارچگی را با یکنواختی اشتباه می گیرند. بدان معنا که می گویند یک پیام واحد و یکسان باید تعریف و طراحی گردد و در کلیه ابزارهای تبلیغاتی اعم از بیلبورد، تلویزیون، شبکه های اجتماعی و ... نیز همان پیام انتشار یابد. دقیقا در همین جاست که تفاوت یکپارچگی و یکنواختی عنوان می شود و باید بحث استراتژی خلاق مطرح گردد که در عین حفظ هویت پیام، پیام های متفاوت و متناسب با ابزار تبلیغاتی ارائه گردد و اصولا تعریف IMC نیز همین می باشد و بدان معنا نیست که یک حرف تکراری دائما زده شود. مدیریت و قاعده یک کمپین IMC که افراد با تخصص های مختلف درگیر آن می باشند درست مانند رهبری یک ارکستر می باشد در رهبری ارکستر هر یک از افراد نت های مختلفی دارند و هر یک نت متفاوتی می نوازد ولی در نهایت ما صدای واحدی می شنویم، این هماهنگی یک استراتژی خلاقانه می خواهد.
در واقع پیامی که ارسال می گردد بخشی از آن جنس هویت است که باید ثابت باشد و یک بخش از آن خلاقیت است که باید آن پیام درقالب ابزاری که ارائه می شود ترجمه گردد.
قاعدتا وقتی یک پیامی را در اینستاگرام انتشار می دهیم حتما باید ترجمه visual (مجازی) شود. وقتی در رادیو منتشر می شود حتما باید ترجمه verbal (شفاهی) شودو بدین ترتیب هر ابزار تبلیغاتی ترجمه خاص خود را دارد که باید متناسب با آن پیامی از سمت برندها فرستاده شود.



نظر شما در مورد توسعه ابزار و راهکارهای کسب و کار دیجیتالی چیست؟


با توجه به اینکه اکنون در عصر کانتنت یا محتوا هستیم اصولا برای توسعه ابزارها و راهکارهای کسب و کار دیجیتالی باید به توسعه فضای محتوا یعنی TTLپرداخت.
همواره صحبت از ATL (ابزارهای بالاخطی) که از طریق رسانه ها و ارتباطات جمعی صورت می گیرد و BTL (ابزارهای پایین خطی)که بدون اتکا به رسانه‌های جمعی و برای تعداد مخاطبان محدودتری انجام می‌شود، است. و اغلب فراموش می شود که مبحث TTL(Through The Line) هم وجود دارد. امروزه بخش اعظمی از این TTL فضای وب شده است. اگر بخواهیم کسب و کارهای دیجیتال را توسعه دهیم باید تولید محتوا انجام گردد چرا که امروزه عصر کانتنت مارکتینگ است. تمرکز و سرمایه گذاری بر روی انواع محتواهای اصیل و تخصصی و متناسب با یک هویت برند است.  

 

در این کنفرانس که در تاریخ 27 بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می گردد، سعی خواهد شد تا با انتقال دانش تخصصی و کاربردی ازطریق سخنرانی اساتید، مشاوران و مدیران متخصص حوزه تبلیغات و دیجیتال و نیز ارائه تجربیات و نتایج کمپین های موفق دیجیتالی، زمینه ای را برای کسب دانش و تجربه برای صاحبان کسب و کار و مدیران بازاریابی و تبلیغات فراهم آورد.
علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کنفرانس تبلیغات دیجیتالی به آدرس زیر مراجعه نمایند.


www.digiadconf.ir

 


 

طبق روال هر سال، در ماه اکتبر شرکت بین المللی اینتربرند با ارزشیابی دقیق و حرفه ای، برندهای برتر ج ...
موضوع مقایسه بین بازاریابی سنتی و دیجیتال، سال گذشته در “دیجیتال هالیوود” (Digital Hol ...
 از مفاهیم مهم در عرصه فروش و بازاریابی، برندینگ یا برندسازی است که در سالهای گذشته از سوی سا ...
اگر از بسیاری از مدیران کسب و کارها و حتی شرکت های تبلیغاتی بپرسید بازاریابی محتوا چیست، بسیاری از ...
عضویت در خبرنامه
 | 
logo
آدرس: تهران - خیابان مطهری - خیابان سلیمان خاطر- شماره 116 برج دلتا، طبقه 5 - واحد 501
© تمامی حقوق این سایت برای شرکت فناوران نواندیش ویژن محفوظ است. طراحی و پیاده سازی توسط طراحی سایت داتک