Please Wait |
دومین جشنواره نوآوری محصول با معرفی برترین نوآوری های سال 96 به کار خود پایان داد
دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با معرفی و تقدیر از ۱۶ محصول برتر نوآور شرکت های ایرانی به کار خود پایان داد.به گزارش دبیرخانه جشنواره نوآوری محصول؛ پنجم بهمن ماه سال جاری، دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با حضور فعالان حوزه کسب و کار در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار و با معرفی و تقدیر از محصولات و خدمات برتر این حوزه پایان یافت. هادی اسدی دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی این رویداد را نوعی جریانسازی در راستای نهادینه کردن فرهنگ نوآوری دانست و گفت: در صورتی که فرآیند نوآوری (از ثبت ایده تا تولید محصول) نهادینه شود، تکرارپذیری این فرآیند در سازمانها افزایش پیدا میکند.
اسدی در سخنانی اظهار کرد: اسناد بالادستی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ایجاب میکند که بحث نوآوری محصول در شرکتهای ایرانی جدی گرفته شود. دبیر اجرایی جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با بیان اینکه جشنواره مذکور در اولین سال برگزاری (سال ۹۵) براساس پایه علمی و دانشگاهی آغاز بکار کرد و در دومین سال برگزاری ضمن ادامه این مسیر، از حمایت حاکمیت از جمله ستاد علمی و فناوری ریاستجمهوری از این جشنواره خبر داد و اظهار کرد: این رویداد همچنین از حمایت تخصصی پژوهشگاه سیاست گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه شریف برخوردار بوده است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف گفت: برای اینکه بتوانیم با کشورهای دیگر در مسیر صنعت رقابت کنیم باید مدیریت آژانسی را کنار و به مدیریت نوین روی آوریم.
همچنین دکتر محمد ناطق دبیر شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی گفت: هر چند فضای کسب و کار ما در شاخص های نوآوری فضای مساعدی نیست اما عزم و اراده شرکت ها می تواند برای مساعد کردن آن مفید باشد.
دکتر ناطق ادامه داد: در این راستا دبیرخانه اجرایی جشنواره مرکز نوآوری محصول را دانشگاه شریف ایجاد کرده که بر بر روی توسعه و نوآوری محصول کار می کند و در این راه تجربیات شرکت های موفق را جمع آوری می کند که با این کار می تواند به ادامه مسیر نوآوری کمک کند.
وی با اشاره به ایجاد کلینیک نوآوری محصول تاکید کرد: کلینیک نوآوری محصول یک نظام پیشرفته و کاربردی جهت ارزیابی و عارضهیابی فرآیندهای نوآوری محصول سازمانی میباشد که ضمن بررسی بلوغ فرآیندهای نوآوری، به بررسی خروجیهای مدل نوآوری در قالب محصولات نوآورانه و جدید سازمان پرداخته و با مقایسه شرایط موجود با شرایط ایدهآل و تحلیل شکاف، به ارائه پیشنهادات بهبود فرآیند نوآوری محصول در سازمانها و شرکتها میپردازد. دکتر علی ملکی دبیر علمی جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی از قرار گرفتن ایران در جایگاه نوآور برتر در منطقه آسیای جنوبی و مرکزی در سال ۲۰۱۷ خبر داد و اظهار کرد: به لحاظ بینالمللی نیز رتبهای حدود ۷۵ را به خود اختصاص دادهایم که با توجه به رتبه بالای ۱۰۰ ایران در این شاخص در ۴ الی ۵ سال گذشته، میتوان پیشرفت کشور در این زمینه را قابل تأمل دانست. ایشان با بیان اینکه مطالعات نوآوری یک حوزه علمی بوده و ۵۰ سال قدمت دارد، نوآوری را از اصلیترین عوامل رشد(اقتصادی) بلندمدت کشورها عنوان کرد و افزود: بر اساس ارزیابیهای انجام شده بین ۶۰ تا ۷۰ درصد این رشد به توان کشورها در حوزه نوآوری بستگی دارد. گفتنی ست؛ شرکت فولاد مبارکه اصفهان با محصول فولاد مقاوم در برابر زلزله، بانک رفاه با سامانه مدیریت یکپارچه مالی(سمیم)، بانک پارسیان با سامانه خانه پارسیان، شرکت مخابرات ایران با محول تار نوری مخابرات ایران(تانوما)، بانک صادرات با محصول فان کارت، شرکت پرداخت الکترونیک سداد با محصول پرداخت عوارض خروج از کشور، شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا توگا با محصول توربین گازی MGT70، شرکت نوآوری شهر با دو محصول دستگاه صدور مکانیزه سیمکارت و دستگاه خود بانک، شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا پارس با محصول پره توربین بادی، مرکز گسترش فناوری اطلاعات ( مگفا) با محصول پلت فرم پردازش ، شرکت لینا با محصول پاپ کورن بدون پوسته(بوشار)، شرکت ماشین سازی خشکبار صنعت تبریز با دو محصول دستگاه برشته کنی آجیل و عمل آوری مغز خشکبار، شرکت زیست بومی مجازی درسا با اپلیکشین دنیای درسا و بانک انصار با نرم افزار موبایلی افتتاح سپرده قرض الحسنه به عنوان محصولات برتر ایرانی در دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی معرفی شدند. خاطر نشان می شود؛ دومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با همکاری و تلاش دانشگاه صنعتی شریف و حمایت ستاد توسعه فرهنگ، علم و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشکده سیاست گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. |